svrmorstunga.blogg.se

startat blogg

Publicerad 2016-10-09 17:54:04 i Allmänt,

Hej, nu har jag startat blogg och på denna blogg kommer jag skriva om allt möjligt. Från näring och hälsa till vad som händer ute i världen. 

Jag börjar direkt! 

Så länge jag kan minnas har jag varit väldigt trött. Efter flera graviditeter har det inte blivit bättre. Vi lever väldigt hälsosamt och ser till att få i oss alla vitaminer och mineraler. Både genom mat och kosttillskott. Och ja man behöver kosttillskott i dagens samhälle då jordarna är så utarmade! Jag har fått sagt till mig att det är järnvärdet bl.a men trots höga doser järn har min trötthet varit konstant. Men för snart 3 veckor sen så stod jag och laga mat och jag har 3 olika salter i min kryddhylla. En från vi va mindre medvetna och 2 ifrån efter medvetenheten slog till. Jag ser då på det gamla saltet jag har kvar att det står tillsatt jod. Jag börjar då fundera hur mycket jod är det i himalayasaltet och havssaltet. Jag går ut på internet och söker och läser till ögonen svider. Jag inser snabbt att vi får även i oss för lite jod. Börjar då efterforska en naturlig källa till jod och hittar då en alg som heter kelp. Jag köper hem kelp i tablettform. Då jag aldrig har gillat alger så antog jag att även den här algen skulle få min mage att vända om jag kände smaken av det. Jag började direkt jag fick hem burken med att ta kelp. Redan efter 3 dagar börjar jag märka skillnad. Jag höll inte på att krascha efter lunch jag behövde inte 3 koppar kaffe och röra konstant på mig för att inte somna. Nu har det gått 2 veckor och jag studsar upp ur sängen kl 6 på morgonen med barnen. Jag orkar äntligen att hålla igång hela dagen och långt in på kvällen. Jag känner inte längre att : suck o pust måste ner o hänga tvätt. Nu bara gör jag det utan en tanke på att det någonsin ens varit jobbigt. Skillnaden på energin är som natt o dag. Jag är så glad att jag insåg vad problemet var. Jag tror många får i sig för lite jod då det förstörs vid upphettning. Så även det behövs som kosttillskott. Tror det är många som glömmer bort att kroppen behöver jod för sköldkörtelns skull. Sköldkörteln har många olika arbetsuppgifter i kroppen bla ansvarar den för alla kroppens hormoner.  Brist symptom är bl.a Trött, frusen, nedstämd, viktuppgång, torr hud och håravfall är några symptom. Dessa symptom kan framträda utan att sjukdom är konstaterad. Jodbrist och nedsatt sköldkörtelfunktion ger sig till känna på samma sätt. Infektionskänslighet, dålig cirkulation, kalla händer och fötter, PMS, förstoppning, muskel kramper och muskelsvaghet kan vara ytterligare symptom på brist. Hos barn kan jodbrist leda till hämmad tillväxt och mental utveckling. 
Några fler saker man kan göra för att hjälpa sköldkörtel är att sluta med flour då det hämmar upptaget av jod. 
Några viktiga grundstenar för att hjälpa sköldkörteln är 
Protein 
Magnesium
vitamin B12
Zink
Jod
Vitamin B2
Vitamin C
Vitamin D 
Vitamin A 
Selen


 


Hoppas ni tar väl hand om er själva och glöm inte bort sköldkörteln den påverkar ert liv mer än man kan tro. 
Ha det gott tills vi hörs igen 
/svärmorstunga

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-09 22:10:57

Intressant och jätte bra skrivet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela